Cooperations

ELLVIS

The ELLVIS project aims to increase teaching quality, to address heterogeneity, diversity and inclusion, and to promote the internationalization of studies and teaching. Through ELLVIS, already established formats are continued and developed, which are complemented by new sub-projects.

DigiTeLL

The DigiTeLL project aims to implement a (virtual) communication and collaboration space and to provide consultation for lecturers in the planning, implementation and dissemination of novel formats of digital teaching, learning, and assessment at Goethe University.

 

Global Affairs Study and Teaching (Studium Lehre Internationales)

In cooperation with colleagues from Global Affairs Study and Teaching, we are working on diverse topics, for example on integrating evidence on teaching and learning in higher education in re accreditation processes of study programs (with the department Curriculum Management Legal Academic Affairs, Quality Management).

HRZ

In cooperation with the IT Service Centre (Hochschulrechenzentrum, HRZ), we offer workshops and consultation sessions on for example computerized exams at Goethe University Frankfurt.

studiumdigitale
studiumdigitale bietet für Lehrende eine Workshopreihe sowie Beratung und Unterstützung rund um die Nutzung neuer Medien in der Lehre an. Im Umfang von max. 2 Workshoptagen können für Modul 2 des Zertifikats Hochschullehre auch Veranstaltungen von studiumdigitale anerkannt werden. Dies betrifft z.B. alle Kurse aus PM, WPF und WEM des studiumdigitale.

 

Gleichstellungsbüro / Diversity Policies
Die Berücksichtigung der Heterogenität der Studierenden ist als Querschnittsaufgabe im Programm „Starker Start ins Studium“ verankert. Die Betreuung von Angehörigen, die Erwerbstätigkeit, die soziale Herkunft, individuelle Bildungsbiografien, Arbeits- und Lernstile, etc. – all diese Faktoren bedingen diverse Lebenshintergründe und stellen Anforderungen an die Studienorganisation dar. In Kooperation mit dem IKH werden Workshops für Lehrende zum Umgang mit Diversität von der Koordinationstelle Diversity Policies im Gleichstellungsbüro angeboten.

Technische Universität Darmstadt
Das hochschuldidaktische Kursangebot der Hochschuldidaktischen Arbeitsstelle (HDA) der TU Darmstadt und des IKH ist seit dem Sommersemester 2011 wechselseitig für die Lehrenden der TU Darmstadt und der Goethe-Universität Frankfurt am Main geöffnet.

Hochschulevaluierungsverbund Südwest
Lehrende der Goethe-Universität können ebenfalls die hochschuldidaktischen Kurse des Hochschulevaluierungsverbundes nutzen.

Universidad de Santander, Colombia

In the context of a joint project SanGo, funded by the DAAD, joint university didactic activities take place.

Durham University, UK

 

University degli Studi di Padova, Italy

As part of an Erasmus+ project, different methods for promoting intercultural reflection on teaching have been jointly developed, tested and are now being implemented on an ongoing basis. Further information: INSERT LINK https://intref.webspace.durham.ac.uk/


Networks

German Association for educational and academic staff development in Higher Education (dghd).

The IKH is a member of the German Association for educational and academic staff development in Higher Education (dghd).

University Network on Social Responsibility

With the goal of stronger networking between higher education and civil society (third mission), Goethe University joined the university network Bildung durch Verantwortung e. V. (University Network on Social Responsibility) in November 2014. Representatives of the IKH are in regular exchange with the university network and are also actively involved in the research working group of the network.

The IKH is a member of the association "Freunde und Förderer der Online-Zeitschrift ‚die hochschullehre‘ e.V.".