Publications

2016 / in press

Decristan, J., Kunter, M., Fauth, B., Büttner, G., Hardy, I., & Hertel, S. (2016). What role does instructional quality play for elementary school children’s science competence? A focus on students at risk. Journal of Educational Research Online, 8(Special Issue “Children at risk of poor educational outcomes” (Eds. M. Kunter, & M. Hasselhorn)), 66–89.

Holzberger, D., & Kunter, M. (2016). Unterricht aus der Perspektive der Pädagogischen Psychologie und empirischen Unterrichtsforschung. In J. Möller, M. Köller & T. Riecke-Baulecke (Eds.), Basiswissen Lehrerbildung: Schule und Unterricht – Lehren und Lernen (pp. 39-52). Seelze: Klatt Kallmeyer.

Holzberger, D., Kunter, M., Praetorius, A., & Seidel, T. (2016). Individuelle Schwerpunkte im Mathematikunterricht? Eine latente Profilanalyse zu unterschiedlichen Mustern der Unterrichtsqualität. In N. McElvany, W. Bos, H. G. Holtappels, M. M. Gebauer & F. Schwabe (Eds.), Bedingungen und Effekte guten Unterrichts (pp. 135-146). Münster: Waxmann.

Holzberger, D., Phillip, A., & Kunter, M. (in press.). Ein Blick in die Black-Box: Wie der Zusammenhang von Unterrichtsenthusiasmus und Unterrichtshandeln von angehenden Lehrkräften erklärt werden kann. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie.

Kleickmann, T., Tröbst, S., Heinze, A., Anschütz, A., Rink, R., & Kunter, M. (in press). Teacher knowledge experiment: Conditions of the development of pedagogical content knowledge. In D. Leutner, J. Fleischer, J. Grünkorn & E. Klieme (Eds.), Competence assessment in education: Research, models and instruments. New York, NY: Springer.

Kunina-Habenicht, O., Decker, A.-T., & Kunter, M. (in press). Lehrerpersönlichkeit und professionelle Kompetenzen von Lehrkräften. In K. Seifried, S. Drewes & M. Hasselhorn (Eds.), Handbuch Schulpsychologie - Psychologie für die Schule. Stuttgart: Kohlhammer.

Kunter, M., & Ewald, S. (2016). Bedingungen und Effekte von Unterricht: Aktuelle Forschungsperspektiven aus der pädagogischen Psychologie. In N. McElvany, W. Bos, H. G. Holtappels, M. M. Gebauer & F. Schwabe (Eds.), Bedingungen und Effekte guten Unterrichts (pp. 9-31). Münster: Waxmann.

Kunter, M., & Hasselhorn, M. (2016). Children at risk of poor educational outcomes: How educational research can support early identification and improve prevention. Journal of Educational Research Online, 8(Special Issue Introduction), 3–6.

Rieser, S., Naumann, A., Decristan, J., Fauth, B., Klieme, E., & Büttner, G. (in press). On the connection between teaching and learning: Linking teaching quality and metacognitive strategy use in primary school. British Journal of Educational Psychology.

Schlax, J. (2016). Überzeugungswandel bei Lehrkräften. Eine Überprüfung des Cognitive Affective Model of Conceptual Change am Thema des kooperativen Lernens. Wiesbaden: Springer-Verlag.

Schulze-Stocker, F., Holzberger, D., Kunina-Habenicht, O., Terhart, E., & Kunter, M. (2016). Spielen Studienschwerpunkte wirklich eine Rolle? Zum Zusammenhang von bildungswissenschaftlichen Studienschwerpunkten, selbst eingeschätzten Kenntnissen und gemessenem Wissen am Ende eines Lehramtsstudiums. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 1-25. doi: DOI 10.1007/s11618-016-0671-9

Schulze-Stocker, F., Holzberger, D., Kunina-Habenicht, O. & Terhart, E. (in press). In B. . (in press). Bildungswissenschaften in der Lehrerbildung: Ergebnisse des Studiums und Entwicklungen im Referendariat. In B. Koch-Priewe, A. Köker, J. Seifried & E. Wuttke (Eds.), Kompetenzen von Lehramtsstudierenden und angehenden ErzieherInnen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Seiz, J., Decristan, J., Kunter, M., & Baumert, J. (in press). Differenzielle Effekte von Klassenführung und Unterstützung für Schülerinnen und Schüler mit Migrationshintergrund. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie.

Stürmer, K., Seidel, T., & Kunina-Habenicht, O. (in press). Unterricht wissensbasiert beobachten – Unterschiede und erklärende Faktoren bei Referendaren zum Berufseinstieg. Zeitschrift für Pädagogik.

 

2015

Decker, A.-T., Voss, T., & Kunter, M. (2015). The relationship between quality of discourse during teacher induction classes and beginning teachers’ beliefs. European Journal of Psychology of Education(30), 41–61. doi: 10.1007/s10212-014-0227-4

Decristan, J., Hondrich, L., Hertel, S., Kunter, M., Lühken, A., Djakovic, S.-K., . . . Naumann, A. (2015). Impact of Additional Guidance in Science Education on Primary Students’ Conceptual Understanding. The Journal of Educational Research, 0, 1-13. doi: 10.1080/00220671.2014.899957

Decristan, J., Klieme, E., Kunter, M., Hochweber, J., Büttner, G., Fauth, B., . . . Hardy, I. (2015). Embedded Formative Assessment and Classroom Process Quality: How Do They Interact in Promoting Science Understanding? American Educational Research Journal, 1–27. doi: DOI: 10.3102/0002831215596412

Dicke, T., Parker, P. D., Holzberger, D., Kunter, M., & Leutner, D. (2015). Beginning teachers’ efficacy and emotional exhaustion: Latent changes, reciprocity, and the influence of professional knowledge. Contemporary Educational Psychology, 41, 62–72. doi: 10.1016/j.cedpsych.2014.11.003

Hachfeld, A., Hahn, A., Schroeder, S., Anders, Y., & Kunter, M. (2015). Should teachers be colorblind? How multicultural and egalitarian beliefs differentially relate to aspects of teachers' professional competence for teaching in diverse classrooms. Teaching and Teacher Education, 48, 44-55. doi: dx.doi.org/10.1016/j.tate.2015.02.001

Kaiser, J., Möller, J., Helm, F., & Kunter, M. (2015). Das Schülerinventar: Welche Schülermerkmale die Leistungsurteile von Lehrkräften beeinflussen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 1-24. doi: 10.1007/s11618-015-0619-5

Kleickmann, T., Richter, D., Kunter, M., Elsner, J., Besser, M., Krauss, S., . . . Baumert, J. (2015). Content knowledge and pedagogical content knowledge in Taiwanese and German mathematics teachers. Teaching and Teacher Education(46), 115–126. doi: 10.1016/j.tate.2014.11.004

Kunina-Habenicht, O., Hautz, W. E., Knigge, M., Spies, C. D., & Ahlers, O. (2015). Assessing clinical reasoning (ASCLIRE): Instrument development and validation. Advances in Health Sciences Education, 20(5), 1205-1224.

Kunter, M., & Pohlmann, B. (2015). Lehrer. In E. Wild & J. Möller (Eds.), Einführung in die Pädagogische Psychologie (pp. 261-281). Berlin: Springer.

Kunter, M., Seidel, T., & Artelt, C. (2015). Pädagogisch-psychologische Kompetenzen von Lehrkräften. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 47(2), 59 – 61. doi: 10.1026/0049-8637/a000123

Linninger, C., Kunina-Habenicht, O., Emmenlauer, S., Dicke, T., Schulze-Stocker, F., Leutner, D., . . . Kunter, M. (2015). Assessing Teachers’ Educational Knowledge: Construct Specification and Validation Using Mixed Methods. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 47(2), 72 - 83. doi: 10.1026/0049-8637/a000126

Lohse-Bossenz, H., Kunina-Habenicht, O., Dicke, T., Leutner, D., & Kunter, M. (2015). Teachers’ Knowledge about Psychology: Development and Validation of a Test Measuring Theoretical Foundations for Teaching and its Relation to Instructional Behaviour. Studies in Educational Evaluation, 44, 36–49. doi: 10.1016/j.stueduc.2015.01.001

Seiz, J., & Kunter, M. (2015). Classroom management: Current research in the light of social psychology. In C. Rubie-Davis, J. Stephens & P. Watson (Eds.), The Routledge International Handbook of Social Psychology of the Classroom (pp. 242-251). New York: Routledge.

Seiz, J., Voss, T., & Kunter, M. (2015). When Knowing is Not Enough – the Relevance of Teachers’ Cognitive and Emotional Resources for Classroom Management. Frontline Learning Research, 3(1), 55 - 77. doi: http://dx.doi.org/10.14786/flr.v3i1.141

Vieluf, S., Hochweber, J., Klieme, E., & Kunter, M. (2015). Who Has a Good Relationship With the Teachers? A Comparison of Comprehensive Education Systems with Education Systems Using Between-School Tracking. Oxford Review of Education, 41(2), 3-25. doi: 10.1080/03054985.2014.992874

Voss, T., Kunina-Habenicht, O., Hoehne, V., & Kunter, M. (2015). Stichwort Pädagogisches Wissen von Lehrkräften: Empirische Zugänge und Befunde. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. doi: 10.1007/s11618-015-0626-6

Wilhelm, O., & Kunina-Habenicht, O. (2015). Pädagogisch-Psychologische Diagnostik. In E. Wild & J. Möller (Eds.), Pädagogische Psychologie (2 ed., pp. 305–328). Heidelberg: Springer.

 

2014

Dicke, T., Parker, P. D., Marsh, H. W., Kunter, M., Schmeck, A., & Leutner, D. (2014). Self-Efficacy in Classroom Management, Classroom Disturbances, and Emotional Exhaustion: A Moderated Mediation Analysis of Teacher Candidates. Journal of Educational Psychology, 106(2), 569-583. doi: 10.1037/a0035504

Holzberger, D., Philipp, A., & Kunter, M. (2014). Predicting Teachers' Instructional Behaviors: The Interplay Between Self-efficacy and Intrinsic Needs Contemporary Educational Psychology, 39(2), 100-111 doi: 10.1016/j.cedpsych.2014.02.001

Klusmann, U., & Philipp, A. (2014). Belastung und Beanspruchung im Lehrerberuf: Zum Stand der empirischen Forschung. In E. Terhart, H. Bennewitz & M. Rothland (Eds.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (pp. 1014-1023). Münster: Waxmann.

Kunter, M. (2014a). Brauchen wir eine neue Unterrichtskultur? In B. Spinath (Ed.), Empirische Bildungsforschung (pp. 49-63). Berlin, Heidelberg: Springer.

Kunter, M. (2014b). Forschung zur Lehrermotivation. In E. Terhart, H. Bennewitz & M. Rothland (Eds.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (pp. 698-711). Münster: Waxmann.

Kunter, M., & Holzberger, D. (2014). Loving teaching: Research on teachers' intrinsic orientations. In P. W. Richardson, S. A. Karabenick & H. M. G. Watt (Eds.), Teacher motivation: Theory and practice (pp. 83-99). New York: Routledge.

Kunter, M., Kunina-Habenicht, O., Baumert, J., Dicke, T., Holzberger, D., Lohse-Bossenz, H., . . . Terhart, E. (2014). Bildungswissenschaftliches Wissen und professionelle Kompetenz in der Lehramtsausbildung – Ergebnisse des Projekts BilWiss. In C. Gräsel & K. Trempler (Eds.), Entwicklung von Professionalität pädagogischen Personals. Interdisziplinäre Betrachtungen, Befunde und Perspektiven. Wiesbaden: Springer-Online.

Lohse-Bossenz, H., Kunina-Habenicht, O., & Kunter, M. (2014). Estimating Within-group Agreement in Small Groups: A proposed adjustment for the average deviation index. European Journal of Work and Organizational Psychology, 23(2), 456-468. doi: 10.1080/1359432X.2012.748189

Voss, T., Kunter, M., Seiz, J., Hoehne, V., & Baumert, J. (2014). Die Bedeutung des pädagogisch-psychologischen Wissens von angehenden Lehrkräften für die Unterrichtsqualität. Zeitschrift für Pädagogik, 60(2), 184-201.

 

2013

Baumert, J., & Kunter, M. (2013a). The COACTIV model of teachers' professional competence. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 25-48). New York, NY: Springer.

Baumert, J., & Kunter, M. (2013b). The effect of content knowledge and pedagogical content knowledge on instructional quality and student achievement. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 175-206). New York, NY: Springer.

Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Klusmann, U., Krauss, S., & Neubrand, M. (2013). Professional competence of teachers, cognitively activating instruction, and the development of students' mathematical literacy (COACTIV): a research program. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 1-24). New York, NY: Springer.

Holzberger, D., Philipp, A., & Kunter, M. (2013). How Teachers’ Self-Efficacy is Related to Instructional Quality: A Cross-Lagged Panel Analysis. Journal of Educational Psychology, 105(3), 774-786. doi: 10.1037/a0032198

Kleickmann, T., Richter, D., Kunter, M., Elsner, J., Besser, M., Krauss, S., & Baumert, J. (2013). Teachers' content knowledge and pedagogical content knowledge: The role of structural differences in teacher education. Journal of Teacher Education, 64, 90–106. doi: 10.1177/0022487112460398

Krauss, S., Blum, W., Brunner, M., Neubrand, M., Baumert, J., Kunter, M., . . . Elsner, J. (2013). Mathematics teachers' domain-specific professional knowledge: conceptualization and test construction in COACTIV. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 147-174). New York, NY: Springer.

Kunter, M. (2013a). Motivation as an aspect of professional competence: research findings in teachers enthusiasm. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 273-290). New York, NY: Springer.

Kunter, M. (2013b). Professionalisierung von Lehrkräften. In M. A. Wirtz & J. Strohmer (Eds.), Dorsch - Lexikon der Psychologie (pp. 1226). Bern: Hans Huber.

Kunter, M., & Baumert, J. (2013). The COACTIV research program on teachers' professional competence: summary and discussion. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 345-368). New York, NY: Springer.

Kunter, M., Baumert, J., Blum, W., Klusmann, U., Krauss, S., & Neubrand, M. (2013a). Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project. New York, NY: Springer.

Kunter, M., Baumert, J., Blum, W., Klusmann, U., Krauss, S., & Neubrand, M. (2013b). Publications from the COACTIV research program (January 2013). In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 369-374). New York, NY: Springer.

Kunter, M., Kleickmann, T., Klusmann, U., & Richter, D. (2013). The development of teachers' professional competence. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 63-78). New York, NY: Springer.

Kunter, M., Klusmann, U., Baumert, J., Richter, D., Voss, T., & Hachfeld, A. (2013). Professional Competence of Teachers: Effects on Instructional Quality and Student Development. Journal of Educational Psychology, 105(3), 805-820. doi: 10.1037/a0032583

Kunter, M., & Trautwein, U. (2013). Psychologie des Unterrichts. Stuttgart: UTB.

Kunter, M., & Voss, T. (2013). The model of instructional quality in COACTIV: a multicriteria analysis. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 97-124). New York, NY: Springer.

Lohse-Bossenz, H., Kunina-Habenicht, O., & Kunter, M. (2013). The Role of Educational Psychology in Teacher Education: Expert Opinions On What Teachers Should Know About Learning, Development, and Assessment. European Journal of Psychology of Education, 28(4), 1543–1565 doi: 10.1007/s10212-013-0181-6

Löwen, K., Baumert, J., Kunter, M., Krauss, S., & Brunner, M. (2013). The COACTIV research program: methodological framework. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 79-96). New York, NY: Springer.

Philipp, A., & Kunter, M. (2013). How Do Teachers Spend Their Time? A Study on Teachers’ Strategies of Selection, Optimisation, and Compensation over Their Career Cycle. Teaching and Teacher Education, 35(1), 1-12.

Richter, D., Kunter, M., Lüdtke, O., Klusmann, U., Anders, Y., & Baumert, J. (2013). How different mentoring approaches affect beginning teachers’ development in the first years of practice. Teaching and Teacher Education, 36, 166-177.

Richter, D., Kunter, M., Lüdtke, O., Klusmann, U., Anders, Y., & Baumert, J. (2013). How Different Mentoring Approaches Affect Beginning Teachers’ Professional Development  in the First Years of Practice. Teaching and Teacher Education, 36, 166-177.

Schwartz, N. H., Scott, B. M., & Förster, D. (2013). Where is metacognition in thinking and learning? Evidence from neuroscience, cognition, and instructional research. In R. Azevdo & V. Aleven (Eds.), The International Handbook of Metacognition and Learning Technologies (Vol. 26). Amsterdam: Springer Science.

Sommer, W., Hildebrandt, A., Schacht, A., Kunina-Habenicht, O., & Wilhelm, O. (2013). Sex differences in face cognition. Acta Psychologica, 142, 62–73. doi: 10.1016/j.actpsy.2012.11.001

Terhart, E., Schulze-Stocker, F., Holzberger, D., & Kunina-Habenicht, O. (2013). Bildungswissenschaften in der universitären Lehrerbildung: Unterscheiden sich Absolventinnen und Absolventen mit Erstem Staatsexamen von Absolventinnen und Absolventen mit einem Master of Education-Abschluss? . In A. Reinartz, B. Kranz, S. Pelzmann & A. Gehrmann (Eds.), Formationen und Transformationen der Lehrerbildung (pp. 224-238). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Vieluf, S., Kunter, M., & van de Vijver, A. J. R. (2013). Teacher Self-Efficacy in Cross-National Perspective. Teaching and Teacher Education 35, 92-103.

Voss, T., Kleickmann, T., Kunter, M., & Hachfeld, A. (2013). Mathematics teachers' beliefs. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 249-272). New York, NY: Springer.

Voss, T., & Kunter, M. (2013). Teachers' general pedagogical/psychological knowledge. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 207-228). New York, NY: Springer.

Kunina-Habenicht, O., Schulze-Stocker, F., Kunter, M., Baumert, J., Leutner, D., Förster, D., . . . Terhart, E. (2013). Die Bedeutung der Lerngelegenheiten im Lehramtsstudium und deren individuelle Nutzung für den Aufbau des bildungswissenschaftlichen Wissens. Zeitschrift für Pädagogik, 59(1), 1–23.

 

2012

Furtak, E., & Kunter, M. (2012). Effects of Autonomy Supportive Teaching on Student Learning and Motivation. Journal of  Experimental Education, 80(3), 284–316.

Hachfeld, A., Schroeder, S., Anders, Y., Hahn, A., & Kunter, M. (2012). Multikulturelle Überzeugungen: Herkunft oder Überzeugung? Welche Rolle spielen der Migrationshintergrund und multikulturelle Überzeugungen für das Unterrichten von Kindern mit Migrationshintergrund? Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 26(2), 101–120. doi: 10.1024/1010-0652/a000064

Klusmann, U., Kunter, M., Voss, T., & Baumert, J. (2012). Berufliche Beanspruchung angehender Lehrkräfte: Die Effekte von Persönlichkeit, pädagogischer Vorerfahrung und professioneller Kompetenz. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 26, 275-290. doi: 10.1024/1010-0652/a000078

Kunina-Habenicht, O., Lohse-Bossenz, H., Kunter, M., Dicke, T., Förster, D., Gößling, J., . . . Terhart, E. (2012). Welche bildungswissenschaftlichen Inhalte sind wichtig in der Lehrerbildung? Ergebnisse einer Delphi-Studie. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 15(4), 649–682. doi: 10.1007/s11618-012-0324-6

Kunina-Habenicht, O., Rupp, A. A., & Wilhelm, O. (2012). The Impact of Model Misspecification on Parameter Estimation and Item-fit Assessment in Log-linear Diagnostic Classification Models. Journal of Educational Measurement, 49(1), 59–81.

Rustemeyer, R., & Wilde, A. (2012). Kognitive Kompetenzen. In U. Sandfuchs, W. Melzer, B. Dühlmeier & A. Rausch (Eds.), Handbuch Erziehung (pp. 650-653). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Terhart, E., Schulze, F., Kunina-Habenicht, O., Dicke, T., Förster, D., Lohse-Bossenz, H., . . . Leutner, D. (2012). Bildungswissenschaftliches Wissen und der Erwerb professioneller Kompetenz in der Lehramtsausbildung - Eine Kurzdarstellung des BilWiss-Projekts. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 5(1), 96-106.

Watt, H. M. G., Richardson, P. W., Klusmann, U., Kunter, M., Trautwein, U., & Baumert, J. (2012). Motivations for choosing teaching as a career: An international comparison using the FIT-Choice scale. Teaching and Teacher Education, 28, 791–805. doi: 10.1016/j.tate.2012.03.003

A complete overview of all publications do you find under Downloads.